להתמחויות נוספות מבית R.D.B
לשיחת ייעוץ חייגו: 03-9133341
R.D.B - עורך דין צוואות | לוגו

מס ירושה על דירה

מס ירושה על דירה

לאורך שנים רבות מדינות מערביות רבות הטילו מיסים שונים על ירושות שעברו מהורים לצאצאים, זאת מתוך ניסיון לצמצם את הפערים בין המעמדות שאינם נובעים מתחרות חופשית. מס הירושה היה קיים גם במדינת ישראל עד שנות ה- 80. כיום, מס הירושה מוטל על ירושות שהיקפן הכלכלי עולה על הסכום הקבוע בחוק, כך שמרבית האנשים אינם משלים מס על ירושתם.
המאמר הבא יספק לכם את כל ה שאתם צריכים לדעת על מיסי ירושה והדרך לנהל אותם בצורה נכונה
מס ירושה הינו מס הקבוע בחוק והוא מוטל על נכסים, ממון ורכוש שהמנוח מעביר בירושה ליורשיו החוקיים. גובה המס נקבע לפי אחוזים מסוימים מהיקפה הכללי של הירושה. ברוב המקרים מוטל מס על ירושה שחורגת מסכום מסוים הקבוע בחוק.
מיסים על ירושות היו דבר שבשגרה במדינות רבות בין השנים 1950 ל- 1981 כאשר לכל מדינה קבעה תנאים מעט שונים לתשלומי המיסים. חובת תשלום מס הירושה בוטלה בשנת 1981, אך מאז ועד היום הסוגיה הזו עדיין שנויה במחלוקת וניתן לשמוע קולות בעד או נגד הטלת מס ירושה על דירה.

מס ירושה על דירה

מס ירושה או מס עיזבון

מהו מס עיזבון? מס עיזבון מוטל על הנכסים עצמם ללא קשר לזהות היורשים והם נקבעים לפני שהם עוברים לבעלותם החוקית.
מהו מס ירושה? מס ירושה מוטל על היורשים עצמם, בהתאם לקריטריונים שונים כמו, הכנסות ונכסים אשר נמצאים בבעלותם. במרבית המקרים ככל שהיורש קרוב יותר מבחינה ביולוגית גובה המס יהיה נמוך יותר. זאת אומרת בן/בת של המנוח ישלמו מיסים נמוכים יותר מאשר אם מדובר בבן/ת דוד אשר רחוק יותר מבחינה ביולוגית.

מס ירושה על דירה

דירה שעברה בירושה אינה חשובה כדירה שעברה בעלות בעסקת מכירה סטנדרטית ולכן היא אינה חייבת במס. זאת לפי סעיף 4 לחוק מיסוי המקרקעין. זאת אומרת שיורשים המקבלים נכס מקרקעין בירושה אינם חייבים בתשלום מס שבח או מס רכישה.
אך יחד עם האמור לעיל, במקרים בהם היורשים מבקשים לחלק מחדש את הנכסים ובכך לחרוג מהמצווה בצוואה, זה עלול לעלות להם בתשלומי מס שונים. לדוגמה, במידה ושני אחים קיבלו נכס מקרקעין בירושה ואחד מהיורשים מעוניין לקבל את כל זכויות הבעלות על הדירה, כך שיורש אחד מוכר את חלקו בירושה. פעולות אלו ייחשבו כמכירה בעיניי החוק והם יהיו חייבים במס ירושה ומס שבח.

האם ניתן להימנע מהתשלום

ניתן להימנע ממסי ירושה רבים, אך זה מצריך חשיבה מוקדמת. יש לתכנן את חלוקת הנכסים בין היורשים לפני שמגישים בקשה לצו ירושה או צו קיום צוואה. עורך דין מקצועי לענייני ירושה יוכל לסייע לכם לתכן את חלוקת העיזבון בין היורשים באופן שיחסוך לכם תשלומי מס רבים. פעולות אלו יכולות להיות מכריעות ביותר ויש לחשוב ולתכנן בכובד ראש את כל הצעדים מאחר ומדובר בהפרשים העשויים להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.

באילו מקרים ניתן להימנע מתשלום זה

היורשים רשאים לערוך הסכם בו הם יכולים לשנות את אופן חלוקת הנכסים והרכוש ביניהם. ההסכם ייחשב כחלק מתהליך ירושת עיזבונו של המנוח ולכן אינו חייב במס.
כל אחד מהיורשים יכול להסתלק מהירושה לטובת שאר האחים ובכך להימנע מתשלום מס.
היורשים יכולים להכריז על פירוק השותפות שלהם בנכס המקרקעין ובכך להימנע מתשלום מס.
בהתקיים התנאים הבאים, יורשים יוכלו למכור נכס שקיבלו בירושה מבלי לשלם מס שבח:

  • היורש המוכר את הנכס או בן/בת זוג או אחד מילשיו של המנוח.
  • המוריש היה בעלים של דירה אחת בלבד בעת מותו.
  • במידה והדירה המדוברת היא דירת מגורים מזכה – זאת אומרת, המנוח התגורר בדירה 80 אחוז מהזמן המחושב בשיבוח הדירה או בארבע השנים לפני המכירה.

במידה והקריטריונים הנ"ל מתקיימים, היורשים יהיו זכאים לקבל פטור ממס שבח בעת מכירת דירת הירושה.
כמה מילים לסיכום מס ירושה הינו תחום רחב ומורכב, בייחוד כאשר מדובר במיסוי על נכסי מקרקעין שעוברים בירושה. מערכת החוק בישראל מעיקה מגוון אלטרנטיבות באמצעותן ניתן להימנע מתשלומי מיסים על נכסים שעברו בירושה אשר מצריכים הוצאת צו ירושה. כדי לקבל פטור ממס יש לתכנן בקפידה ומראש את דרך הפעולה שתתאים לכם. מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לענייני ירושה, כך תוכלו לעבור את ההליך במהרה ולחסוך כסף רב.

R.D.B משרד עורכי דין דומב-בקבני, נוטריון וגישור

מחשפים עורך דין לענייני צוואה וירושה שילווה אתכם לאורך הדרך? צוות R.D.B המתמחה בצוואות וירושות כאן למענכן לאורך כל הדרך! השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם…

"האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי כל תיק הינו ייחודי ומשכך יש לבחון אסטרטגיה משפטית בכל תיק לגופו"

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

מעניינים בפגישת ייעוץ ללא עלות? השאירו פרטים כעת
מדריכים ומאמרים חדשים אצלי באתר
ייפוי כוח רפואי 

כל אדם מחזיק במערכת חוקים ודעות, אשר גדלה ומתפתחת אתו לאורך חייו ואינדיווידואלית לו. סביר להניח שכל אדם ירצה שיכבדו את העקרונות שלו, בייחוד כשמדובר

קראו עוד
ייפוי כוח נוטריוני

ייפוי כוח נוטריוני הינה פעולה משפטית המעניקה לאדם שני הרשאה לבצע פעולות משפטיות או אחרות, עבור האדם הראשון אל מול גורם שלישי. ייפוי כוח נוטריוני

קראו עוד
חלוקת ירושה

לאחר לכתו של אדם מן העולם, כל עיזבונו, רכושו נכסיו זכויותיו וחובותיו של הנפטר, יעברו בירושה לבעלותם של יורשיו החוקיים. חלוקת הירושה נעשית על פי

קראו עוד
ייפוי כוח לאדם פרטי

המונח ייפוי כוח לאדם פרטי נועד בכדי לאפשר לכל אדם לשלוח אדם אחר לבצע פעולות שונות אל מול צד שלישי. כך לדוגמה, אם אדם נמצא

קראו עוד
עיזבון

מגיל צעיר ועד זקנה אנחנו חוסכים כסף, צוברים רכוש ונכסים. עם הזמן והחוויות שחולפות אנחנו מפתחים רגשות ונקשרים באופן סנטימנטלי למפעל החיים הזה שלמעשה מגדיר

קראו עוד
Call Now Button
שינוי גודל גופנים
מעבר לוווטסאפ
1
זקוקים לייעוץ?
היי, נעים מאוד, שמי עו"ד ריקי בקבני, ואני כאן כדי לתת לך ייעוץ והכוונה.
במה אוכל לסייע?