להתמחויות נוספות מבית R.D.B
לשיחת ייעוץ חייגו: 03-9133341
R.D.B - עורך דין צוואות | לוגו

מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר

מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר

מינוי אפוטרופוס נדרש במקרים בהם אדם מאבד את היכולת לדאוג לביטחונו האישי ולניהול ענייניו. מצב זה עשוי לקרות מסיבות שונות, כגון, מחלות חשוכות מרפא, תאונות דרכים, וחוסר תפקוד קוגניטיבי או נפשי המונע מהאדם את היכולת לקבל החלטות עבור עצמו
מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר שאין ביכולתו לטפל בענייניו הרפואיים והכלכליים, נדרש על מנת לספק לאותו אדם את הצרכים שלו בצורה הטובה ביותר כמו טיפול בעניינים רפואיים, קבלת החלטו בנושאים כלכליים וכו'
כיצד ממנים אפוטרופוס לחולה אלצהיימר? מי רשאי להתמנות לתפקיד? על כל זאת ועוד נענה במאמר הבא

צוואה

באילו מקרים נזדקק למינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר

במקרה בו אדם לוקה במחלת האלצהיימר והיא מחמירה עד כדי כך שהוא אינו מסוגל לטפל בעניינים הבסיסיים ביותר כמו צרכים רפואיים, ניהול קבלת החלטות טובה או טיפול בענייניו הכלכליים.
לאדם החולה באלצהיימר אין אפשרות לבצע הליכים משפטיים בעלי תוקף מאחר והוא נחשב כפסול דין, זאת א אין ביכולתו להפעיל שיקול דעת נכון כתוצאה ממחלתו.
במקרים בהם החולה נדרש לקבל טיפול רפואי והאדם אינו מסכים או מתנגד כתוצאה ממצבו הרפואי.
במקרי בהם האם אינו צלול באופן מספק על מנת להתנהל מול גופים שונים כמו בנקים, חברות ביטוח ועוד. במקרה כזה האפוטרופוס הכללי הפעול באמצעות ייפוי כוח כללי ימנה אדם שיהיה אחראי לטפל בענייניו הכלכליים של האדם כמו תשלומי חשבונות, ניהול חשבונות בנק, תשלומי מיסים ועוד..

כיצד ניתן למנות אפוטרופוס לאדם החולה באלצהיימר

כל אדם בגיר (מעל גיל 18) שאינו פסול דין יכול להתמנות לתפקיד אפוטרופוס לגוף ולרכוש ולקבל עליו את הסמכות לדאוג לאדם הזקוק לאפוטרופוס. ניתן לבצע מינוי אפוטרופוס של חבר או קרוב משפחה לתפקיד וישנה העדפה שבני משפחה ימלאו את התפקיד על פני בן אדם חיצוני. בכל מקרה בית המשפט הוא הגורם שמאשר את הבקשה למינוי אפוטרופוס.
אך מה עושים כאשר אין אדם שמוכן לקחת על עצמו את האחריות הגדולה? במקרים בהם האדם המדובר חי בגפו ללא קרובי משפחה או חברים, מערכת המשפט תטיל על האפוטרופוס הכללי את האחריות למנות לאותו אדם אפוטרופוס ניטרלי.
על מנת למנות אפוטרופוס יש להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס לבית המשפט, את הבקשה יש לכתוב בכתב יד ולצרף אליה את המסמכים והנתונים הנדרשים בכדי לאשש את הצורך במינוי אפוטרופוס. לדוגמה, במקרה של מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר יש לצרף חוות דעת רפואית מהרופא המטפל שיעיד על כך שמצבו הרפואי של האדם אינו מאפשר לו לנהל אורח חיים נורמטיבי, לקבל החלטות עבור עצמו בתחומים כלכליים ורפואיים מפאת מצבו.

האם ניתן למנות אפוטרופוס חלקי

אף על פי שמינוי האפוטרופוס נועד בכדי לטפל ולהגן על האדם החולה באלצהיימר, עצם מינויו מהווה פגיעה בחופש הבחירה של האדם ויוצר דילמה מוסרית מורכבת. מכיוון שכך מערכת המשפט עושה כל שביכולה לצמצמם את הפגיעה ככל האפשר.
לכן מינוי אפוטרופוס לרכוש ולגוף יהיה המוצא האחרון לאחר שכל שאר האפשרויות האחרות נשללו, גם במידה ובית המשפט מוצא את המינוי כהכרחי לניהול חייו של האדם הוא עשוי למנות אפוטרופוס חלקי, בהתאם למצבו של האדם הזקוק לאפוטרופוס. מה זה אומר אפוטרופוס חלקי? המשמעות היא שסמכויותיו של האפוטרופוס יהיו מוגבלות, כמו אפוטרופוס שיהיה אחראי רק על החלטות בנושאים רפואיים או אדם שיהיה אחראי על עניינים כלכלים.

האם ניתן למנות קרובי משפחה לתפקיד האפוטרופוס

בני משפחה יכולים להיכנס לתפקיד האפוטרופוס לחולה אלצהיימר וזה אף רצוי, בייחוד כאשר מדובר בבני שפחה מקרבה ראשונה, לחוות דעתם יש משקל כבד יותר מקרובי משפחה מדרגות רחוקות יותר. במידה וקיימת מחלוקת בין בני המשפחה באשר למינוי האפוטרופוס, בית המשפט עשוי למנות אפוטרופוס חיצוני שימלא את תפקידו בצורה ניטרלית לפי הוראותיו של האפוטרופוס הכללי, תוך הגשת דוחות מסודרים בזמן שיקבע מראש. בכל אופן, על מנת שמינוי האפוטרופוס ייכנס לתוקף ישנם גורמים רבים שצריכים להעניק את אישורם, כמו עובדים סוציאליים, האפוטרופוס הכללי, רופאים ועוד.

לסיכום

מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר הינו הליך מורכב המצריך רגישות רבה ודיוק בכדי להגיע לעמק השווה בין הרצון להגן ולטפל באדם הנזקק לאפוטרופוס מבלי לפגוע בחירותו ככל האפשר. מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה ואפוטרופסות הבקיא בלשון החוק בכדי למצוא את ההסדר שיטיב ביותר עם כל הצדדים.
R.D.B משרד עורכי דין דומב-בקבני, נוטריון וגישור – ההצלחה שלכם ההגשמה שלנו
משרדינו מתמחה בדיני משפחה, בעל צוות מקצועי, קשוב ורגיש. נשמח לסייע לכל אדם להגיע למטרותיו בצורה הטובה ביותר ובזמן הקצר ביותר.

הבית שלך לעולם המשפט חברת R.D.B עורכי דין גישור ונוטריון

"האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי כל תיק הינו ייחודי ומשכך יש לבחון אסטרטגיה משפטית בכל תיק לגופו"

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

מעניינים בפגישת ייעוץ ללא עלות? השאירו פרטים כעת
מדריכים ומאמרים חדשים אצלי באתר
ייפוי כוח רפואי 

כל אדם מחזיק במערכת חוקים ודעות, אשר גדלה ומתפתחת אתו לאורך חייו ואינדיווידואלית לו. סביר להניח שכל אדם ירצה שיכבדו את העקרונות שלו, בייחוד כשמדובר

קראו עוד
ייפוי כוח נוטריוני

ייפוי כוח נוטריוני הינה פעולה משפטית המעניקה לאדם שני הרשאה לבצע פעולות משפטיות או אחרות, עבור האדם הראשון אל מול גורם שלישי. ייפוי כוח נוטריוני

קראו עוד
חלוקת ירושה

לאחר לכתו של אדם מן העולם, כל עיזבונו, רכושו נכסיו זכויותיו וחובותיו של הנפטר, יעברו בירושה לבעלותם של יורשיו החוקיים. חלוקת הירושה נעשית על פי

קראו עוד
ייפוי כוח לאדם פרטי

המונח ייפוי כוח לאדם פרטי נועד בכדי לאפשר לכל אדם לשלוח אדם אחר לבצע פעולות שונות אל מול צד שלישי. כך לדוגמה, אם אדם נמצא

קראו עוד
עיזבון

מגיל צעיר ועד זקנה אנחנו חוסכים כסף, צוברים רכוש ונכסים. עם הזמן והחוויות שחולפות אנחנו מפתחים רגשות ונקשרים באופן סנטימנטלי למפעל החיים הזה שלמעשה מגדיר

קראו עוד
Call Now Button
שינוי גודל גופנים
מעבר לוווטסאפ
1
זקוקים לייעוץ?
היי, נעים מאוד, שמי עו"ד ריקי בקבני, ואני כאן כדי לתת לך ייעוץ והכוונה.
במה אוכל לסייע?